W gorący letni dzień, w nadziei na ulgę, biegniesz do swojego samochodu. W takich chwilach nie ma nic gorszego niż klimatyzacja samochodowa, która nie działa prawidłowo. Czasami problemy są tylko oznaką, że klimatyzacja samochodowa potrzebuje freonu.
Jeśli powietrze nie jest zimne lub sprzęgło nie załącza się, być może nadszedł czas na ponowne napełnienie. Niski poziom freonu może być również spowodowany nieszczelnościami, które można wykryć podczas kontroli wzrokowej, patrząc na wskaźniki lub sprawdzając wziernik w układach wyposażonych w ten czynnik.
W tym artykule omówimy różne oznaki świadczące o tym, że nadszedł czas na ponowne napełnienie klimatyzacji. Pokazujemy również, jak przywrócić sprawność układu. Ponadto przedstawiamy szacunkowe koszty naprawy, aby użytkownik wiedział, czego może się spodziewać.
Spis treści show Znaki: Klimatyzacja samochodowa potrzebuje freonu 1. Wydmuchiwanie ciepłego powietrza 2. Sprzęgło klimatyzacji nie załącza się 3. Wyciek z układu 4. Niskie ciśnienie na wskaźnikach 5. Niski odczyt na wzierniku Jak doładować klimatyzację samochodową 1. Zamocuj zestaw doładowujący 2. Dodaj czynnik chłodniczy 3. Sprawdź temperaturę Koszt ponownego napełnienia klimatyzacji samochodowejGłównym zadaniem klimatyzacji samochodowej jest utrzymywanie chłodu w kabinie. Gdy system nie działa prawidłowo, można najpierw zauważyć, że powietrze staje się cieplejsze lub po prostu nie jest tak chłodne jak kiedyś.
Ponieważ w układzie jest coraz mniej freonu, powietrze powinno być cieplejsze. Jednak problem ten może być również spowodowany przez uszkodzony skraplacz lub sprężarkę, dlatego przed dodaniem freonu należy przeprowadzić diagnostykę.
ZWIĄZANE: Samochodowy układ klimatyzacji nie wydmuchuje zimnego powietrza? Najczęstsze przyczyny
Gdy układ klimatyzacji działa tak, jak powinien, sprzęgło załącza się, aby zwiększyć ciśnienie w sprężarce. Wiadomo, że tak się dzieje, ponieważ słychać typowy dźwięk klikania, który występuje, gdy sprzęgło jest załączone.
Jeśli jednak poziom freonu jest niski, sprzęgło może nie zadziałać. Problem ten występuje również w przypadku przepalonego bezpiecznika, słabego połączenia z masą lub uszkodzonego przełącznika temperatury płynu chłodzącego silnika.
RELATED: 5 oznak uszkodzonego sprzęgła sprężarki AC (i koszt wymiany)
Nieszczelności układu klimatyzacji są jedną z najczęstszych przyczyn niskiego poziomu freonu. Miejsce wycieku można zauważyć dzięki olejowi znajdującemu się w czynniku chłodniczym. Na powierzchni może on wyglądać jak tłuszcz o jaśniejszym kolorze. Należy sprawdzić przewody ciśnieniowe, skraplacz, złączki, akumulator i inne elementy, aby sprawdzić, czy nie ma na nich tej oleistej substancji. Jeśli wydaje się, że ją widać, należy ją wytrzeć i sprawdzić, czy się pojawi.
Oczywiście zawsze istnieje możliwość, że nastąpiła gwałtowniejsza utrata freonu. Jeśli w złączkach, przewodach lub uszczelkach jest nieszczelność, freon może być tracony znacznie szybciej. Czasami z miejsca nieszczelności można zauważyć białą chmurę i usłyszeć syczenie w miarę utraty ciśnienia.
RELATED: Czy uszczelniacz AC Stop Leak Sealer działa? (i czy jest zły?)
Podczas wykonywania podstawowych czynności kontrolnych układu klimatyzacji można zauważyć, że w układzie jest niskie ciśnienie. Podłącz manometry do portu niskiego i wysokiego ciśnienia w kolektorze.
Zacznij od odczytu wskazań manometrów przy wyłączonym silniku. Przy pracującym silniku i włączonej klimatyzacji niskie ciśnienie może wynosić od 35 do 40 psi, natomiast wysokie ciśnienie będzie się mieścić w zakresie od 200 do 350 psi. Jeśli odczyt jest niższy od podanych wartości, w układzie potrzebny jest freon.
Niektóre pojazdy są wyposażone we wziernik w układzie klimatyzacji. Jeśli masz takie ustawienie, łatwo jest stwierdzić, kiedy samochód potrzebuje więcej freonu.
Przez wziernik można zobaczyć freon po stronie wysokiego ciśnienia. Przy optymalnym poziomie, przezroczysty płyn będzie się swobodnie przemieszczał w przewodzie. Jednak gdy w układzie zabraknie freonu, pojawią się pęcherzyki powietrza. Jeśli we wzierniku nic nie ma, można bezpiecznie założyć, że nie ma w nim freonu.
Zdecydowanie zalecamy, aby napełnianie i sprawdzanie układu klimatyzacji wykonywać w autoryzowanym warsztacie. Freon jest szkodliwy dla środowiska, a brak odpowiedniej wiedzy może spowodować bardzo kosztowne uszkodzenia układu klimatyzacji.
Jeśli w układzie klimatyzacji samochodu nie ma freonu, przed jego napełnieniem należy sprawdzić szczelność. Samodzielne napełnianie układu bez odpowiednich certyfikatów może być nielegalne w danym kraju lub stanie.
Oto jednak kilka sposobów, jak to zrobić.
Dzięki odpowiedniemu zestawowi do ponownego napełniania można w ciągu kilku minut przywrócić freon do wymaganego poziomu. Podłączyć wąż z szybkozłączką do gniazda prądu zmiennego. Wcisnąć w dół, aż zatrzaśnie się na swoim miejscu.
Nie należy jeszcze naciskać spustu zestawu. W przeciwnym razie czynnik chłodniczy z klimatyzacji samochodowej zostanie uwolniony do powietrza.
Uruchomić pojazd i obserwować wskaźniki na kolektorze. Włącz klimatyzację na najwyższe ustawienie. Gdy sprężarka włączy sprzęgło, ciśnienie po stronie dolnej powinno wynosić co najmniej 35 psi. Jeśli to możliwe, należy dążyć do uzyskania wartości bliskiej 40 psi.
Przykręcić pojemnik z czynnikiem chłodniczym do węża do napełniania. Trzymając go w pozycji pionowej, należy przez kilka sekund ściskać spust, aby czynnik chłodniczy został dodany do układu. Zwolnić spust i sprawdzić ciśnienie na manometrach, aby upewnić się, że nie przeładowano układu. Powtarzać tę czynność, aż do uzyskania ciśnienia 40 psi.
Gdy ciśnienie jest już w normalnym zakresie, czas na sprawdzenie wyników pracy. Udaj się do kabiny i sprawdź temperaturę za pomocą termometru umieszczonego w jednym z otworów wentylacyjnych. Jeśli wszystko działa prawidłowo, temperatura powinna wynosić od 40 do 50 stopni Fahrenheita.
Jeśli temperatura w kabinie nadal nie jest odpowiednia, coś innego może być nie tak. Jeśli nie jesteś pewien, jak rozwiązać problem z samochodem, udaj się do profesjonalisty, który sprawdzi sprężarkę, wentylator chłodzący, skraplacz i układ elektryczny.
Aby profesjonalnie naładować układ klimatyzacji samochodowej, można wydać od 125 do 200 dolarów za części i robociznę. Wizyta serwisowa nie powinna trwać dłużej niż godzinę, chyba że jest ona połączona z innymi usługami w tym samym czasie.
Jeśli chcesz zaoszczędzić pieniądze, rozważ możliwość doładowania systemu klimatyzacji w przydomowym garażu. Jeśli masz już narzędzia, koszt doładowania systemu w domu może wynieść tylko około 20-30 USD, więc możesz zaoszczędzić sporo pieniędzy. (W zależności od stanu i kraju może być wymagana odpowiednia certyfikacja). Nie mając odpowiedniej wiedzy, można również uszkodzić urządzenia.
RELATED: Ile kosztuje doładowanie klimatyzatora? (Średnio według modelu)